De voordelen van een verpakking voor contactloze levering

Slim en efficiënt werken

De gezondheidscrisis en het hoge besmettingsrisico dwingen supplychains en onlinehandelaars innovatieve oplossingen te bedenken om contact met de klanten te vermijden en de verspreiding van het virus tegen te gaan. Gelukkig bestaan er talloze verpakkingen die contactloze levering mogelijk maken.

COVID-19 heeft de vertrouwde leveringsmethoden voorgoed veranderd, met name wat betreft de levering van pakketjes aan huis. Wanneer een pakket niet in de brievenbus past, moet de bezorger altijd anderhalve meter afstand kunnen houden van de ontvanger. Dat betekent dat hij het pakje niet gewoon mag overhandigen, en dat de klant niet meer zelf mag tekenen voor ontvangst. Contactloze levering is dus de nieuwe norm in de e-commerce.

Verpakking en technologie

 Contactloze pakketten

In de e-commerce komt er bij verpakkingen altijd al aardig wat technologie kijken, en dat is nog meer het geval nu er een gezondheidscrisis woedt. Zowel klanten als onlinehandelaars vertrouwen meer en meer op hun smartphone. Met behulp van een eenvoudige QR- of barcode kan elk contact worden vermeden. Bovendien kunnen klanten de ontvangst van hun pakje bevestigen door diezelfde code met hun smartphone te scannen. Net zo gemakkelijk als een brief versturen via de post, zonder dat je ergens naartoe hoeft.

Sommige bedrijven vragen hun klanten zelfs om hun handtekening op het pakje zelf te zetten. Zo kan de bezorger vervolgens gewoon een foto van de handtekening nemen. Die foto wordt aan het dossier toegevoegd en kan de klant ook bekijken via zijn account.

Tot slot kan men ook een RFID-chip in de verpakking verwerken. In dat geval levert de bezorger het pakket af op een vooraf overeengekomen plaats (een afhaalpunt of een andere veilige plaats in de buurt van de woning van de klant) en kan de klant het later oppikken.

Levering met drone

 Volledig contactloos leveren kan tot slot ook met behulp van een drone. Deze methode biedt talloze voordelen en wordt op dit moment volop getest in Europa. Zo wil de Europese Commissie in 2021 voor alle lidstaten een richtlijn met betrekking tot leveringen met drones uitvaardigen.

Hoewel er op dit moment nog geen regels zijn voor droneleveringen in stedelijke gebieden, kunnen drones wel worden ingezet om pakketjes te bezorgen in afgelegen, moeilijk te bereiken gebieden. Daarnaast kunnen ze afhaalpunten in de buurt van grote stadscentra bevoorraden. Nóg een voordeel: de koolstofvoetafdruk van drones is zo goed als onbestaande. Het is dus absoluut de moeite waard om deze technologie verder te ontwikkelen. Ook de verpakkingen moeten meegaan met hun tijd en uit stevige, lichte materialen bestaan die perfect geschikt zijn voor leveringen in open gebieden en via de lucht.

Essentiële voorzorgsmaatregelen

Om 100 % doeltreffend te zijn, moeten de contactloze maatregelen uiteraard in de héle logistieke keten worden toegepast – van de verpakkingsfase tot en met de levering bij de klant! Automatische verpakkingsoplossingen zijn daarbij een handig alternatief, maar vragen wel aanzienlijke investeringen. De verpakkingstafel blijft bovendien absoluut onmisbaar voor elke goed uitgeruste verpakkingszone. Door de huidige gezondheidscrisis moeten alle operatoren wel over adequate persoonlijke beschermingsmiddelen beschikken: handschoenen, handgel en mondmaskers.

Van contactloze maatregelen tot de relatie met de klant

Pakketten traceren

Het druist misschien tegen je gevoel in,  maar contactloze maatregelen helpen je ook een goede relatie met de klant op te bouwen. Zo kun je hen helemaal gratis apps laten gebruiken waarmee ze hun pakketjes kunnen scannen en fotograferen. Daarnaast kan de klant het hele leveringsproces naadloos opvolgen. Via leveringsapps trekken bedrijven klanten hun wereld binnen. Op die manier worden die meer betrokken bij het merk en voelen ze zich van begin tot eind gesteund. Een positieve ervaring is vaak de basis voor klantentrouw. Een verpakking moet dus ook rekening houden met alles wat er bij het traceren komt kijken.

Verpakkingen in tijden van Click & Collect

Nu op dit moment in Europa een lockdown de nieuwe orde van de dag is, blijken ‘Click & Collect’-diensten steeds populairder. Producten worden online besteld en vervolgens klaargezet in een winkel, waar ze in een zakje of doos verpakt worden. Ook hier is de verpakking cruciaal voor een goede relatie met de klant. Door ‘Click & Collect’-diensten komen klanten wel naar de winkel, maar ze nemen niet noodzakelijk de tijd om de andere producten in het aanbod te bekijken. Zeker in deze tijden zullen klanten waarschijnlijk gewoon hun bestelling ophalen en meteen weer vertrekken. Dat betekent dat een verpakking een verlengstuk van het bezoek aan de winkel moet zijn. Ze moet het merk belichamen en de klant ook thuis onderdompelen in de sfeer die hij in de winkel niet kon opsnuiven toen hij zijn pakketje ophaalde.

Precies daarom worden verpakkingen steeds meer gezien als een krachtige tool voor contactloze leveringen. Een goed ontworpen verpakking kan het gebrek aan fysiek contact tussen een bedrijf en zijn klanten goedmaken. Ze schept een ontastbare band die uiteindelijk zelfs sterker en duurzamer kan blijken.

Volg Manutan op