Webshop wordt ingeruild voor directe koppeling met leverancier

Manutan werkt voor je

Drie jaar geleden bestelde nog maar 14% van de inkopers automatisch, nu is dat al 23% en in 2021 zal dat 48% zijn. Uit recent onderzoek van Manutan* blijkt dat vooral inkopers die meer dan 5 uur per week aan het bestelproces besteden automatisch bestellen als het meest ideaal zien. Er zal de komende jaren dus een verandering in het bestelproces plaats gaan vinden. “Online bestellen bij B2B webshops zal afnemen”, stelt Peter Paul van Hoegee, Manager Customer Solutions Benelux bij Manutan. “En dat betekent dat leveranciers verder zullen moeten digitaliseren om hun klanten vast te houden. En bijvoorbeeld een directe koppeling met het ERP systeem moeten gaan aanbieden.”

Bestellen over drie jaar: de top 3

“Onderaan staat per e-mail bestellen dat over drie jaar naar verwachting nog maar 11% van de bestellingen uit zal maken. Dit wordt met 22% gevolgd door online bestellen bij gespecialiseerde B2B webshops en automatisch bestellen is met 48% koploper ”, zegt Peter Paul. ”Een geoptimaliseerd relevant aanbod, voorraadbeheer, facturatie en budgetbewaking in één systeem heeft de toekomst. Essentieel is dan de directe koppeling met het ERP systeem van de klant, ongeacht met welk systeem die klant werkt.  86% van de ondervraagden geeft aan 5 uur of meer bezig te zijn met het bestelproces. Bij hen is de behoefte om geautomatiseerd te bestellen dan ook het grootst”. Uit het onderzoek blijkt dat er per branche verschillen zijn als het om de top drie van meest ideale manier van bestellen gaat. Hoewel bij alle automatisch bestellen bovenaan staat is dat bij de industrie 48%, bij dienstverlening 39%, bij logistiek & transport 37% en bij de bouw 29%.

Geen daling van aantal producten en bestellingen

71% van de ondervraagden geeft aan dat ze verwachten dat over drie jaar het aantal bestellingen per jaar gelijk blijft of toeneemt en 4 op de 5 geeft aan dat ook het aantal te bestellen producten per jaar niet zal afnemen. “Koppel je dat aan de tijdsbesteding die het vaak complexe bestelproces nu in beslag neemt dan begrijp je meteen waarom zoveel inkopers voorkeur hebben voor een geautomatiseerd bestelsysteem”, geeft Peter Paul aan. “Zaken als prijzen vergelijken, oriënteren en zoeken naar de juiste producten en het bestellen zelf zijn tijdrovende bezigheden. Dus als je die kunt automatiseren spaar je veel tijd.”

Koppeling

Peter Paul: “Bij Manutan zijn we al heel ver met de ontwikkeling van automatisch bestellen. We zijn voortdurend bezig om de persoonlijke accounts van onze klanten te voorzien van nieuwe tijdsbesparende functies. En het mooie is dat onze software direct te koppelen is aan het ERP systeem van de klant. Ongeacht met welk systeem deze werkt. Bij ons is het dus eigenlijk al 2021. Maar naast een uitstekend digitaal systeem blijft persoonlijk contact altijd nodig.

*) Onderzoek in opdracht van Manutan onder 728 werknemers die besteller zijn en/of verantwoordelijk voor de inkoop van bedrijfsbenodigdheden in de branches industrie, bouw, logistiek & transport en dienstverlening.