Slim opbergen en altijd voldoende voorraad

Slim opbergen en altijd voldoende voorraad

Wat heb je nodig om je voorraadkast slim in te richten met producten die onmisbaar zijn voor jouw bedrijf? Hoe berg je dat slim op volgens de Kanban methode en wat mag er niet ontbreken in je voorraadkast? 2 checklists:

Checklist voor slim voorraadbeheer

Om je voorraadkast optimaal te beheren volgens de Kanban methode, heb je een aantal hulpmiddelen nodig:

  1. Wanneer je met het ‘Two Bin’ systeem werkt, heb je altijd twee bakken per productvariant nodig of je maakt gebruik van speciale stellingen met doorschuifsystemen.
  2. Voor een visueel signaal gebruik je een Kanban kaartje, eventueel met foto of scanbare code. Deze kaartjes kun je eenvoudig zelf maken door de namen van de producten en de minimale en maximale voorraad op een vel papier te printen, uit te snijden en te plastificeren.
  3. Hang een bord op om de kaartjes van producten die in bestelling zijn of nog besteld moeten worden in te bewaren.
  4. Wil je met kleurcodering als Kanban methode werken dan heb je gekleurde tape nodig.

Checklist voorraadartikelen

Naast standaard voorraadartikelen voor dagelijks gebruik, zoals kantoorbenodigdheden, bevestigingsmaterialen, onderhoudsartikelen, verzend- en verpakkingsmateriaal mogen de volgende artikelen zeker niet ontbreken in je voorraadkast:

  1. Voor onverwacht bezoek
    Persoonlijke beschermingsmiddelen, helm, veiligheidsvest, veiligheidsschoenen, oorkappen en een veiligheidsbril.
  2. Voor een snel event
    Partytafels, koffiekannen, disposable glazen, bestek en badges.
  3. Voor een goede brainstorm- of scrumsessie
    Whiteboard op statief, whiteboard markers, magneten, pennen, zelfklevende memo’s, plakband en papier.
  4. Voor nieuwe medewerkers
    Documentenmap, schrijfblok, pen, markeerstift en badge.
  5. Voor plotseling overwerken
    Cup a Soup, zoetwaren als koekjes en candybars en frisdranken.

Wanneer je bovenstaande artikelen in huis hebt of haalt, heb je niet alleen die onmisbare producten in huis voor de dagelijkse werkzaamheden, maar ben je ook in basis voorbereid bij onverwachte situaties. Bovendien kun je ze ook slim opbergen volgens het Kanban systeem. Zo zorg je voor een efficiënt ingerichte voorraadkast met altijd de juiste voorraad!

Manutan helpt je graag

Kijk ook eens op www.manutan.nl, ons blog boordevol tips www.manutan.nl/blog of bel de Helpdesk op 030-229 61 11 voor meer informatie over Kanban en efficiënt werken.