Ergonomie op het werk: voorkom KANS door tabletgebruik

Onjuist gebruik van de tablet kan tot zeer pijnlijke fysieke klachten leiden, ook wel bekend als de zogenaamde KANS-klachten. KANS staat voor Klachten aan de Arm, Nek en Schouders en komt steeds meer voor. Niet enkel een verkeerde zithouding achter de computer is hier de schuldige, maar ook verkeerd tabletgebruik. Tijd dus voor actie met onze tips voor een ergonomische werkhouding bij het werken met een tablet.

Tablets_RSI

Het wel en wee van ergonomie op het werk

Zitten wordt ook wel het nieuwe roken genoemd. Niet erg handig aangezien we met zijn allen dagelijks massaal urenlang achter de computer zitten. Door ergonomisch werken met de desktop zijn KANS klachten de afgelopen jaren afgenomen. De verwachting is dat het ziekteverzuim door het gebruik van tablets op de werkvloer echter weer zal toenemen.

Sinds de introductie in 2010 is de tablet is dit mobiele device dan ook met een stevige opmars bezig. Sterker nog, in 2017 is het aantal verkochte tablets met een aantal van 468 miljoen waarschijnlijk verdubbeld. Een trend die je ook op de werkvloer terug ziet door steeds meer bedrijven die tablets aanschaffen voor medewerkers.

Klachten door verkeerd gebruik tablet

Vooral zakelijke gebruikers op de werkvloer lopen risico op een tablet-nek, een iPad-schouder of een smartphone-pols. Ook op de werkvloer vervangen deze devices namelijk steeds meer de traditionele desktop doordat de apparaten steeds meer kunnen. Daarnaast heeft iedereen tegenwoordig overal bereik en ben je ook na je werk ongemerkt langer online. Nog even snel in de trein of op de bank doorwerken is daardoor verleidelijk.

In veel gevallen schiet de ergonomische zithouding er bij tabletgebruik bij in. Een tablet ligt vaak op de schoot of op een bureau en ook de smartphone houden we ter hoogte van de buik. Daardoor maakt de nek een extreme buiging naar voren. De nekspieren, nekgewrichten staan hierdoor constant onder spanning en kunnen door overbelasting tot bijvoorbeeld de volgende klachten leiden:

  • Nekklachten en slijtage van de nekwervels;
  • Verstijfde en verkorte nekspieren verminderen het vermogen om het hoofd te draaien;
  • Hoofdpijn;
  • Het minder goed bewegen van de kaak veroorzaken.

4 tips voor juist gebruik van de tablet

Om nek- en schouderklachten te voorkomen (en een ergonomische werkhouding te bevorderen) geven we hieronder 4 tips voor juist tabletgebruik:

  • Gebruik een tabletstandaard om de kijkhoek te verbeteren;
  • Vermijd een sterke buiging van de nek;
  • Gebruik eventueel de onderarm ter ondersteuning van de hand;
  • Gebruik voor het typen van langere teksten de spraakfunctie van je tablet of een toetsenbord.

Verminder KANS-klachten met ergonomische accessoires

Voor desktop en laptop gebruikers zijn diverse ergonomische hulpmiddelen zoals monitorstandaards, laptophouders, concepthouders, toetsenborden en muizen op de markt verkrijgbaar. Maar wist je dat er ook verschillende ergonomische tablet accessoires verkrijgbaar zijn om de klachten voor te zijn? Zo verklein je de kans op de beruchte KANS-klachten en voel jij je beter.

Wil je meer weten over juist gebruik van een tablet? Mail met onze helpdesk of bel  030 229 61 11 voor een vrijblijvend advies. Wij helpen u graag verder.

Aanbevolen om te lezen




Comments

  • Esther | 24 February 2016 om 10:41 uur

    Beste meneer Ravenek, Hartelijk dank voor uw reactie! We hebben uw nuttige tip direct opgenomen in de tekst! Met vriendelijke groet, Esther

  • Leendert Ravenek | 23 February 2016 om 18:31 uur

    Bij de tips ook opnemen: Gebruik de spraak/dicteer-opties voor de invoer van lange teksten!! (een mailtje kan je op een iPad gemakkelijk dicteren met het microfoontje naast de spatiebalk. Probeer het maar eens!!) vr gr.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Auteur
  • esther

    Esther Molenkamp

    Contact
  • Geplaatst op 30 januari 2017

Vraag het de expert