Het A-B-C van BHV en EHBO

Veiligheid en hygiëne op de werkvloer

Je weet wellicht dat de afkorting ‘EHBO’ staat voor ‘eerste hulp bij ongevallen’. Maar heb je ook al gehoord van het ABC van EHBO? Daarbij staat de ‘A’ voor ‘aantal medewerkers’ en ‘aard van de hulpverlener’, de ‘B’ voor ‘benodigdheden’ en de ‘C’ voor ‘cursus’. Aan de hand van die drie stappen nemen we je mee in de wereld van EHBO. Zo weet je meteen wat je moet weten over eerste hulp op de werkvloer – een essentieel aspect van veilig werken!

Aantal medewerkers en activiteiten

Met de ‘A’ van aantal medewerkers bedoelen we het aantal werknemers dat geschoold moet worden om eerste hulp te verstrekken, maar ook de ‘aard van de hulpverlener’. Volgens de Arbowet moet ieder bedrijf maatregelen treffen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Tot 2007 was één bhv’er per 50 medewerkers verplicht, nu moet er altijd minstens één bhv’er aanwezig zijn. Vanwege flexibele werktijden en thuiswerken worden daarom vaak meerdere bhv’ers getraind. Hoeveel bhv’ers nodig zijn, is afhankelijk van je risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E).

Een bhv’er kan eerste hulp verlenen, een pand ontruimen en een beginnende brand bestrijden. Bij een onderneming waar grote risico’s zijn (denk aan de bouwindustrie of overal waar gewerkt wordt met machines), is het misschien verstandig ook met EHBO’ers te werken. Een EHBO’er heeft meer uitgebreide kennis van eerste hulp verlenen dan een bhv’er en kan levensreddende eerste handelingen (LEH) verrichten.

Benodigdheden voor EHBO

Eerste hulp is een ruim begrip, want ‘ongevallen’ kunnen natuurlijk gaan van een onschuldige valpartij of een klein ongelukje met een keukenmes tot een venijnige wond door een bijtend product of een ongeval waar bijvoorbeeld een brandcard of een rolstoel bij te pas komt. Je hebt dus ook veel verschillende producten nodig. En daarmee zijn we aangekomen bij de ‘B’ of de ‘benodigdheden’!

Producten voor EHBO zijn in een aantal categorieën op te delen, want er bestaat niet zoiets als één verplichte inventaris voor een EHBO-koffer. De materialen moeten namelijk afgestemd zijn op jouw bedrijfsactiviteiten en -risico.

  • Bij kleine ongelukken en directe zorg: een EHBO-koffer met diverse verbanden, kompressen, pleisters en desinfecterende middelen. In ons assortiment vind je bijvoorbeeld handige EHBO-koffers en navulkits met onder meer watten, een schaar, pleisters en verband. Er zijn uiteraard ook losse EHBO-producten, EHBO-tassen en verbandkoffers voor brandwonden

  • Bij verwonding door chemische middelen: hierbij is het belangrijk om direct te kunnen spoelen met nood- en gelaatsdouches.

  • Bij een hartstilstand: in dat geval is het cruciaal om direct te starten met reanimatie. Binnen zes minuten is namelijk de kans op overleven het grootste. Het belangrijkste hulpmiddel hiervoor is een defibrillator, maar denk ook na over een voorraad batterijen en vervangingselektroden. Hang eventueel een AED op aan de buitengevel of poort, zodat buurtbewoners ook hiervan gebruik kunnen maken. Een AED komt in aanmerking voor een Kleinschaligheids Investerings Aftrek (KIA) en kan ook samen met de buurt worden betaald.

  • Naast deze producten en andere uitbreidingen zijn er diverse medische meubels en voorzieningen op de markt voor de opslag van EHBO-producten, zoals apotheek- en medicijnkasten. Die zet of hang je natuurlijk op makkelijk bereikbare plaatsen.

Het klinkt misschien gek, maar medicatie in je EHBO-koffer bewaren is geen goed idee – zelfs niet als het gaat om geneesmiddelen zonder voorschrift. Bhv’ers of EHBO’ers mogen namelijk geen medicatie toedienen. Wettelijk gezien is alleen iemand met een medisch beroep, zoals een verpleger, arts of apotheker, daarvoor bevoegd.

Cursus

Tot slot komen we aan bij de ‘C’ van cursus. Als bedrijf ben je ook verplicht een bhv-plan op te stellen. Daarin staat hoe de bedrijfshulpverlening is georganiseerd in je bedrijf en welke maatregelen in dit verband worden genomen. Het is verstandig om je preventiemedewerker hierbij in te schakelen, want die werkt ook mee aan de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Om adequaat te kunnen handelen als bhv’er of EHBO’er, moet je natuurlijk perfect op de hoogte zijn van dat plan. Daarnaast heb je bepaalde kennis en vaardigheden nodig.

Naast de bhv-cursus of EHBO-opleiding bij de aanstelling, moet elke bhv’er en EHBO’er verplicht jaarlijks een herhalingscursus volgen, om te zorgen dat hun kennis en kunde up-to-date blijft. De werkgever moet hiervoor tijd vrijmaken. Voor bedrijfsactiviteiten waarmee specifieke risico’s gepaard gaan, zijn misschien extra opleidingen nodig. Denk aan omgaan met minder zelfredzame personen of werken in geïsoleerde ruimten. Dat moet blijken uit de RI&E.

Wij helpen je graag

Op onze blog lees je meer over veiligheid en eerste hulp op het werk. Zit je met vragen? Neem dan contact met ons op, of bekijk het ruime assortiment aan EHBO-hulpmiddelen in onze webshop

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Veilig werken in alle omstandigheden? Laat je bijstaan door Manutan

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 22 september 2020

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikelen