Langdurig staand werken? Met deze tips voorkom je gezondheidsklachten

Ergonomie op de werkvloer

De media staan de laatste tijd vol berichten over ons zitgedrag; we zitten veel te veel. De gemiddelde Europeaan zit zo’n 5,2 uur per dag, en dat brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Maar wist je dat lang staan ook niet goed is? Medewerkers die voor langere periodes staand werk doen, lopen namelijk dubbel zo veel risico op hart- en vaatziektes dan hun collega’s die zittend werk doen. We nemen veelvoorkomende klachten onder de loep en geven tips om ze te voorkomen.

lang staan

Gezondheidsklachten na langdurig staand werk

De mogelijke gevolgen van langdurig staan op het werk zijn niet te verwaarlozen en gaan van lage rugklachten en pijnlijke gewrichten tot pijn aan de heupen, knieën en voeten. Ook gezwollen enkels, vermoeide benen, spataders en nachtelijke beenkrampen komen voor. Onder de werknemers die meer dan driekwart van de dag staan, heeft meer dan 50% pijn aan de lage rug. Pijn aan de benen komt dan weer bij 40% van die groep voor – dat is dubbel zoveel als bij werknemers met een zittend beroep. Zwangere vrouwen lopen tot slot meer risico op vroeggeboorte als ze staand moeten werken.

Overbelasting treedt sneller op dan je misschien denkt, namelijk al wanneer je een uur aan een stuk rechtop staat en in totaal meer dan vier uur per dag staat. Preventie is broodnodig om te voorkomen dat werknemers (langdurig) uitvallen. Zit- of wandelpauzes inlassen helpt, maar je kunt ook aanpassingen doen aan de werkomgeving.

Hard nodig: een aangepaste omgeving

Om klachten te beperken of te verhelpen, is een aangepaste werkomgeving een must. Denk hierbij aan:

  • Een sta- of zitwerkplek waar je taken zowel staand als zittend kunt uitvoeren.
  • Een voetensteun waarop de linker- en rechtervoet afwisselend kunnen rusten. De voeten worden zo niet alleen ontlast: door de buiging in de heup is ook de lies meer ontspannen.
  • Een kruk of stasteun zoals een zadelstoel, een speciale stoel voor staand werk, die een deel van het lichaamsgewicht ondersteunt. In tegenstelling tot bij een gewone stoel, hangen de benen bij een zadelstoel naar beneden (in plaats van naar voren), waardoor zo’n type stoel zelfs in krappe ruimtes van pas komt.
  • De medewerker moet alle voorwerpen die hij nodig heeft, kunnen vastpakken zonder te bukken of te strekken.
  • Antivermoeidheidsmatten die het werk verlichten door een innovatief dempingssysteem.
  • Veiligheidsschoenen met een zachte zool tegen opgezwollen voeten.
  • Steunkousen om vermoeide benen te voorkomen.

Nog tips nodig om werknemers te beschermen tegen de klachten die gepaard gaan met langdurig staand werken? Onze helpdeskmedewerkers helpen je graag verder!

Volg Manutan op