Meer bewegen, ook op je werk

Ergonomie op de werkvloer

Het is een kwestie van gedrag. Moeten we hier echt nog eens vertellen hoe belangrijk het is voldoende te bewegen? Of de waarschuwing geven dat heel veel mensen ongemerkt de norm helemaal niet halen? Vertellen dat zittend werk heel ongezond is? Nee toch? Laten we het hebben over hoe het dan wél kan.

|

Ook met een hele drukke baan en een druk gezinsleven is het mogelijk aan de norm van 30 minuten per dag matig intensief bewegen te voldoen. Het zit ‘m in kleine gedragsveranderingen, nieuwe patronen die erin moeten slijten. Zo’n gedragsverandering is voor iedereen anders, elke situatie is immers anders. De voorlichtingsfolders kunnen wel roepen ‘ga op de fiets naar je werk’, maar dat is natuurlijk niet echt een optie als je ruim 100 kilometer bij je werk vandaan woont. Wij geven je een aantal praktische tips waar je wel wat aan hebt.

Verder weg parkeren

Parkeer de auto eens wat verder weg van kantoor en leg het laatste stuk lopend af. Al is het maar een wandelingetje over het industrieterrein. Nog mooier is het natuurlijk als er onderweg een flinke klim in zit, zoals een brug over de snelweg of het spoor. Even de wind in de haren, een frisse start voor de dag begint.

Op de terugweg werkt het net andersom: parkeer de auto iets verder van huis en loop het laatste stuk. Zo laat je de beslommeringen van de werkdag even lekker uit het hoofd waaien. Of de stress van de file waar je zojuist instond, plus de wetenschap dat thuis het gezinsspitsuur wacht. Wie met het openbaar vervoer gaat, krijgt vaak ongemerkt al wat meer beweging, maar ook dan kan het lonen een halte eerder of later uit te stappen. Het vergt wat discipline, maar is een relatief eenvoudige gedragsverandering.

Maak bewegen mogelijkAIG313739

Als u veelal achter een bureau werkt, is er slecht nieuws: hoe hard u buiten kantoortijd ook sport en/of keurig de norm van 30 minuten beweging haalt, het heft de negatieve gevolgen van te veel zitten niet op. Er moet dus niet alleen een intensief beweegmoment komen voor en/of na het werk, maar vooral ook tijdens het werk.

Met goed meubilair bereikt u dat. Heeft u een zit-stabureau dat met één druk op de knop op sta-hoogte kan worden ingesteld? Maak er gebruik van! Wanneer er op de werkvloer daadwerkelijk zitballen rondrollen, ga erop zitten in plaats van op de bureaustoel. Of neem een zit-stastoel voor actief zitten. Plaats ook statafels op kantoor, een uitstekende manier om effectief overleg te houden en de benen te strekken.

Traplopen

8 creatieve tips om in beweging te komen

De lunchwandeling is al een alom geprezen manier om meer te bewegen tijdens het werk. Ideaal voor iedereen die even weg kan, maar wat als het werk dat niet toelaat? Dan moet er toch een manier gevonden worden om tussendoor met enige regelmaat eventjes op te staan voor een kort loopje. De vuistregel is eens per half uur, minimaal twee minuten, met de voeten in beweging. Natuurlijk is een kookwekker een optie, maar er zijn meer manieren. Op het eerste gezicht misschien niet bevorderlijk voor efficiënt werken, maar op de lange termijn juist onontbeerlijk.

  1. Voor de concentratie is het sowieso nodig zeker eens per uur een paar minuten pauze te nemen. Weersta de verleiding in die pauze je Facebook te checken, maar spring op en loop een rondje. Misschien hangt er ook wel ergens een dartbord of staat er een tafeltennistafel. Leef je dan daar (even) op uit.
  2. Stop met het meenemen van koffie voor elkaar. Wie koffie wil, moet zelf maar opstaan en naar de automaat lopen.
  3. Print niet op de dichtstbijzijnde printer, maar kies er een aan de andere kant van het pand. Liefst zelfs op een andere verdieping. Een kwestie van de standaardinstellingen aanpassen en je wordt voortaan gedwongen een korte wandeling te maken. Die twee minuten haal je zo.
  4. Een vraag aan iemand op een andere verdieping? Gebruik de trap en niet de telefoon of mail!
  5. Sommige mensen doen het ongemerkt al: lopen tijdens het bellen. Niet geschikt voor wie de hele dag alleen maar aan de telefoon zit, maar wie een paar telefoontjes per dag doet, kan de mobiel pakken en intussen door het pand dwalen.
  6. Plassen kan ook op een andere verdieping! Door de route naar het toilet iets te verlengen, neemt het aantal beweegminuten snel toe.
  7. Neem een schoonmaaktaak op je. Ongetwijfeld zijn er mensen die dat iedere dag komen doen, maar er zijn altijd taakjes of dingen die netter kunnen. Verzamel halverwege de dag eens alle koffiekopjes, geef de planten water of zet al het oud papier bij elkaar. Worden je collega’s nog blij van ook.
  8. Deze tip is misschien wel heel onconventioneel, maar effectief als de gedragsverandering eenmaal is ingezet. Alle werk kent onderdelen die dagelijks een paar keer terugkomen. Het afronden van een bestelling, een opgeloste storing, het halen van een deadline, een telefoontje naar een klant. Bedenk wat in jouw geval minstens vijf keer per dag gebeurt (al is het maar die irritante gewoonte van die collega!) en maak er een Pavlovreactie van op zo’n moment te bewegen. Of het nou een kort rondedansje om de bureaustoel is, een sprintje heen en weer naar de deur of tien keer hurken naast het bureau.

Wat zegt de Arbowet?

Volgens de Arbowet moet je als werkgever zorgen voor een gezonde werkomgeving. Je bent immers aansprakelijk voor de gezondheidsrisico’s van je medewerkers onder werktijd! Steeds vaker hoor je in de media tot wat voor nare claims dat kan leiden. Nu ‘zitten’ officieel wordt gezien als arbeidsrisico, is het extra belangrijk dat je doet wat je kunt om deze gevaren te beperken. Met de juiste hulpmiddelen, de juiste mentaliteit én het goede voorbeeld. Zo krijg je direct voordeel in de vorm van gezondere en fittere medewerkers, plus meer productiviteit én een gezonder bedrijf op de lange termijn.

sta-zitbureau 2Manutan levert een groot assortiment artikelen die helpen om de werkplek en werkomgeving te verbeteren. Kijk eens op www.manutan.nl, ons blog boordevol tips www.manutan.nl/blog of bel de Helpdesk 030-229 61 11 voor een vrijblijvend advies.

Volg Manutan op