Rugklachten op het werk voorkomen en verminderen

Ergonomie op het werk

Rugklachten zijn een veelvoorkomende fysieke klacht die zowel bij staand als zittend werk voorkomt. Maar hoe komt het en nog belangrijker: wat doe je eraan? Je leest het in dit artikel.

Oorzaken van rugklachten op de werkvloer

Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 werknemers last heeft van fysieke klachten op de werkplek.* Het lijkt er dus op dat de ergonomie op het werk vaak ver te zoeken is. Rugklachten voeren hierbij met 81% de boventoon. Zowel binnen de kantooromgeving als de werkplaats komen dit soort klachten dan ook veelvuldig voor. *(Novio Research, 2016)

Bij staand en fysiek zwaar werk is te zwaar of verkeerd tillen de grootste oorzaak voor rugpijn. Bij zittende beroepen waarbij je veel achter de computer zit is een verkeerde zithouding of incorrecte instelling van het meubilair de boosdoener. Er vanuit gaande dat er überhaupt instelbaar/ ergonomisch meubilair beschikbaar is. Het is echter belangrijk om fysieke klachten tijdig aan te pakken. Doe je dit niet? Dan loop je het risico dat klachten permanent worden en een toename van het ziekteverzuim.

Last van rugklachten? 6 tips om je klachten te verminderen

Rugklachten op het werk zijn vaak hardnekkig en hebben de neiging om terug te komen. Voorkomen is dus beter dan genezen. Onderstaande tips helpen je om rugklachten op de werkplek te voorkomen of aan te pakken als je er al last van hebt.

Verantwoord tillen
Door verkeerd of te zwaar tillen loop je veel risico op rugklachten. Let daarom bij het tillen op dat je voornamelijk vanuit je benen tilt en goed door je knieën gaat. Span daarnaast je buikspieren aan en draai je rug niet tijdens het tillen. En ben je benieuwd hoeveel je eigenlijk mag tillen? Reken het dan uit met de NIOSH formule.

Stel je bureau en bureaustoel goed in
Een verkeerde zithouding staat garant voor rugklachten. Zorg daarom dat je bureaustoel goed is ingesteld en ook je bureau en beeldscherm op de juiste hoogte staan. Let hierbij niet alleen op de hoogte, maar ook de zitdiepte en de hoogte van de armleuningen.

Wissel zittend en staand werken af
Volgens Britse experts moet je bij een kantoorbaan minstens 2 uur per dag staan. Bij een staand beroep is het daarentegen juist aangeraden om zo nu en dan te zitten. Accessoires zoals een zit sta stoel of staand bureau helpen je hierbij. Balans is het sleutelwoord.

Blijf in beweging
Blijven bewegen is essentieel om de gevolgen van langdurig zitten of staan tegen te gaan en vitaal te blijven. Ga elk half uur even van je stoel af en doe een paar stretchoefeningen of loop op-en-neer naar bijvoorbeeld het koffieapparaat.

Zorg voor goede werkschoenen
Vaak vergeten, maar toch belangrijk: goede werkschoenen. Onderdeel van je werkuitrusting die zeker bij staand werk belangrijk is. Kies daarom de juiste schoenen met een goed voetbed en bij voorkeur veterschoenen.

Ga werkstress te lijf
Tot slot is er nog het gevaar van werkstress. Want ook al heb je de beschikking over een ergonomische bureaustoel, is je bureau of werktafel volledig goed ingesteld en beweeg je regelmatig: als je veel stress hebt vertaalt dit zich ook naar fysieke klachten. Pak werkstress dus aan en voorkom onnodige rugklachten.

Transport dolly neemt het werk van je over

En dan nog een laatste Manutan bonustip: laat onze producten het zware transportwerk overnemen, kies voor een transport dolly. De dolly’s in de Manutan collectie hebben een draagvermogen tussen de 75 en 1200 kilo. Ook zijn er dolly transport modellen verkrijgbaar met praktische handgreep, wat de draagbaarheid bij ‘niet-in-gebruik’ van de dolly verbetert.

Vraag het onze ergonomisch specialist

Wil je meer weten over het ergonomisch inrichten van de werkplek of ergonomie op de werkvloer in het algemeen? Neem dan vrijblijvend contact op met de Manutan helpdesk, wij helpen je graag op weg naar een gezonde en comfortabele werkomgeving.

Volg Manutan op