3 tips voor de inrichting van je receptie

Kantoor- en magazijninrichting

Het cliché wil dat een etalage “het visitekaartje van de winkel is”, maar ook binnen een bedrijf is er zo’n ruimte die écht het uithangbord is. Je raadt het vast al: de receptie is het eerste wat klanten en zakenpartners te zien krijgen. Dat betekent niet alleen dat het voorkomen en de vriendelijkheid van receptiemedewerkers belangrijk is, maar ook dat de inrichting van de ontvangstruimte wat extra aandacht verdient. Is het al een tijdje terug dat je de receptie van jouw bedrijf nog eens met een kritische blik bekeek? Of mag je vanuit het niets beginnen met inrichten? Dan is dit artikel een must-read!

Zichtbaarheid en herkenbaarheid

Bezoekers die uit de lift komen of de deur binnenlopen en aarzelend rondkijken omdat ze geen idee hebben waar ze precies moeten zijn? Zo’n scenario wil je natuurlijk vermijden. Zorg daarom boven alles voor duidelijkheid: goed zichtbare wegwijzers in de vorm van een bordje, een richtingaanwijzer of een infopaneel bijvoorbeeld. Verlies je branding niet uit het oog: het bedrijfslogo mag goed zichtbaar zijn op de receptiebalie, die bij voorkeur ook is vormgegeven in de bedrijfskleuren.

Een receptie die bezoekers op hun gemak stelt

Kies voor de inrichting van je ontvangstruimte niet voor een té zakelijke stijl of sfeer. De bedoeling is vooral dat bezoekers zich meteen goed voelen bij de receptie. Is de ruimte groot genoeg, dan kun je een zithoek inrichten. Geef bezoekers de nodige afstand van de balie om ze wat privacy te gunnen. Als je gasten even moeten wachten, zijn ze vast blij met een paar tijdschriften (die je natuurlijk netjes presenteert), maar ook een drankje, sfeerverlichting en planten zijn fijne extra’s die je gastvrijheid in de verf zetten! Of wat dacht je van een waterdispenser en een eenvoudige coffee corner? Tot slot zijn accessoires als kapstokken, een paraplubak en een prullenbak handige aanvullingen voor je receptie.

Denk aan de akoestiek

Een potentiële klant die amper naar de receptiebalie durft te lopen omdat haar hakken zo galmen? Je hoeft je zo’n situatie maar in te beelden om te beseffen dat akoestiek belangrijk is voor je ontvangstruimte. Precies omdat rust zo belangrijk is aan een receptie, zijn akoestische wanden of meubels met akoestische deuren geen overbodige luxe – zeker als de receptie en de werkvloer niet helemaal afgescheiden zijn van elkaar.

Meer tips nodig om een receptie in te richten waar bezoekers zich meteen thuis voelen? Onze helpdeskmedewerkers helpen je graag.

Volg Manutan op