10 grote uitdagingen voor de inkoopafdeling in 2020

Slim en efficiënt werken

In het tijdperk van de digitale revolutie moet de inkoopafdeling zichzelf net als het bedrijf als geheel opnieuw uitvinden om zich aan te passen aan veranderingen en om concurrerend te blijven. The Hackett Group onthult in zijn jongste onderzoek de tien grote uitdagingen van de inkoopafdeling voor dit jaar. Van kostenverlagingen tot waardecreatie …

Uitdaging 1: de rendabiliteit verbeteren

De verhouding tussen de gebruikte middelen en de gerealiseerde resultaten optimaliseren, is de belangrijkste prioriteit van de inkoopafdeling. En dan houden we nog geen rekening met de economische crisis, die deze uitdaging extra lastig zal maken. Om te slagen in haar opzet, moet de afdeling hooggekwalificeerde profielen aantrekken en opleiden en haar werking optimaliseren.

Uitdaging 2: de aankoopkosten verlagen

De totale aankoopkosten verlagen (van strategische aankopen tot C-Class aankopen) is van oudsher de doelstelling van de inkoopafdeling. Voor de tweede categorie bestaan er zes gangbare hefbomen om het beheer van deze aankopen te optimaliseren en de kosten te verlagen.

Uitdaging 3: uitgroeien tot een vertrouwenspartner

De inkoopafdeling moet haar banden met de verschillende (interne en externe) stakeholders versterken om hen bewust te maken van het aankoopbeleid en om haar invloed te vergroten. Om een echte vertrouwenspartner te worden, moet ze kiezen voor een proactieve en collaboratieve aanpak.

Uitdaging 4: technologieën moderniseren

Door haar platformen een boost te geven met de nieuwste technologieën zoals artificiële intelligentie of de cloud, kan de inkoopafdeling het hoofd bieden aan al haar uitdagingen. Deze technologieën helpen haar namelijk wendbaarder te worden, haar processen te verbeteren en de kosten te drukken.

Uitdaging 5: de invloed op de uitgaven vergroten

Door haar invloed te benutten om de uitgaven beter onder controle te houden, helpt de inkoopafdeling de aankoopkosten te drukken, de kwaliteit te verbeteren en betere strategische resultaten te behalen, zoals productinnovatie! Haar invloed op de uitgaven is een heel belangrijk criterium om de prestaties van de inkoopafdeling te meten.

Uitdaging 6: de analyse- en reportingmogelijkheden verbeteren

De analysemogelijkheden groeien razendsnel. In die zin heeft de inkoopafdeling er alle baat bij haar externe gegevens te benutten, haar dashboards te optimaliseren en te kiezen voor predictieve analyse. Zo kan ze eenvoudiger doordachte beslissingen nemen, op basis van tastbare gegevens.

Uitdaging 7: de competenties afstemmen op de behoeften van het bedrijf

Het is van essentieel belang de competenties van de inkoopteams te ontwikkelen volgens de behoeften van het bedrijf. Daarom moet de inkoopafdeling even veel focussen op vaardigheden (strategisch denken, zakelijk inzicht enz.) als op competenties (het beheersen van indicators, technologische tools enz.) door in te zetten op een veelzijdige opleiding.

Uitdaging 8: de inkoopafdeling meer wendbaar maken

Een wendbare inkoopafdeling slaagt erin de tools, de mensen en de expertise die nodig zijn om in te spelen op de noden van haar constant evoluerende activiteit te combineren. Ze koppelt vooruitziendheid en soepelheid aan teamspirit om efficiënter te werken.

Uitdaging 9: waarde creëren met category management

Dankzij category management brengt de inkoopafdeling veel makkelijker kansen en innovaties op de markt in kaart. Zo kan ze tegelijk de interne kosten terugdringen en de verkoop een boost geven. Dat is een uitstekende aanpak om haar relaties met de handelspartners te versterken en nog meer waarde te creëren voor de klanten.

Uitdaging 10: de prestaties beter evalueren

Als de inkoopafdeling erin slaagt haar prestaties beter te meten, dan kan ze haar waardeketens en haar communicatie met de verschillende stakeholders maximaliseren.

Deze tien uitdagingen blijven op dit moment de prioriteit van de inkoopafdeling. Sommige ervan zijn zelfs dubbel zo belangrijk in deze crisisperiode (wendbaarheid, analyse, technologieën enz.)! Toch mogen we niet vergeten dat de inkoopafdeling nog vele andere aandachtspunten heeft die in deze tijden aan belang kunnen winnen. De relatie met leveranciers staat daarbij met stip op één.

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Leer om je bedrijfsuitgaven in de hand te houden en je rendement te verhogen.

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 26 mei 2020

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikelen