De nieuwe generatie inkopers: typische kenmerken en werkwijzen

Slim en efficiënt werken

De ‘digital natives’ hechten belang aan zelfontplooiing op het werk, zijn mobieler en houden niet van al te formele zakenrelaties. Dat blijkt onder andere uit een grootschalig Frans onderzoek.

aankopers

Nieuwe inkopers onder de loep

In Frankrijk lieten bedrijven, de beroepsvereniging voor inkopers en de nationale inkoopraad samen onderzoek uitvoeren naar die nieuwe generatie inkopers. Het diepgravend onderzoek omvatte onder andere een enquête onder maar liefst 230 jonge inkopers en tien diepte-interviews. De resultaten van het onderzoek geven inzicht in drie belangrijke thema’s:

  • Op welke vlakken gedragen de nieuwe inkopers zich anders dan hun oudere collega’s?
  • Wat zijn de sterke eigenschappen van jonge inkopers?
  • Wat zijn de zwakke eigenschappen?

We gaan hier dieper op in:

Op welke vlakken gedragen de nieuwe inkopers zich anders?

Het gedrag van de nieuwe inkopers verschilt op vier vlakken van dat van hun oudere collega’s: hun werk-privébalans is anders, ze veranderen sneller van baan, ze houden niet van hiërarchie en maken meer gebruik van technologie.

  • Balans tussen werk en privéleven

Bij 57% van de Franse ondervraagden staat werk niet op de eerste plaats. Inkopers die jonger zijn dan 40 jaar hechten veel waarde aan een goed evenwicht tussen werk en privéleven. Zo willen ze bijvoorbeeld flexibele werkuren, kunnen thuiswerken en op het werk kunnen sporten.

  • Mobiliteit

De inkopers van generatie Y zijn niet alleen geografisch, maar ook professioneel mobieler. In hun zoektocht naar een werkomgeving die bij hen past, aarzelen ze niet om van baan en werkgever te veranderen. Daar staat tegenover dat ze vaker dan hun voorgangers carrièremogelijkheden afwijzen die volgens hen niet passen bij hun professionele ontwikkeling.

  • Zakelijke relaties

De nieuwe generatie inkopers wil hun zakelijke relaties eenvoudiger houden, zowel met collega’s als met leidinggevenden. De Franse barometer laat zien dat jonge inkopers graag op afstand blijven van formaliteiten en strenge interne beleidsregels. 

  • Gebruik van technologie

Het is niet vreemd dat het gebruik van technologie kenmerkend is voor het gedrag van millennials. Uit het Franse onderzoek blijkt dat 37% van de inkopers jonger dan 40 jaar goed overweg kan met digitale middelen en deze helemaal in hun werk hebben geïntegreerd. Informatie opzoeken, opslaan, communiceren: de jongere generatie vertrouwt voor al deze taken en meer op digitale hulpmiddelen en internet. Dat geldt niet alleen voor inkopers, maar ook voor millennials in andere functies.   

Wat zijn de sterke eigenschappen van jonge inkopers?

Inkopers van de nieuwe generatie zijn op verschillende manieren‘connected’. Ze zijn erg goed in het smeden van banden (40% van de ondervraagden) en onderscheiden zich vooral op dat vlak van hun oudere collega’s. Een andere kracht is hun creativiteit en het feit dat ze voortdurend dingen evalueren en ter discussie stellen. Millennials hangen minder vast aan procedures, verleggen vaker grenzen en denken meer ‘out of the box’.

Dankzij deze eigenschappen kunnen zij makkelijk de grootste uitdaging van inkopers aan: innovatieve leveranciers vinden.

Wat zijn hun zwakke eigenschappen?

Inkopers onder de 40 jaar worden door hun oudere collega’s beschouwd als ongeduldig (61% van de respondenten) en snel afgeleid (48%). Dat is de keerzijde van hun impulsiviteit. Ze verleggen dan wel vaak de grenzen, maar hebben ook de neiging om zichzelf voorbij te hollen en niet genoeg tijd te besteden aan analyses en voorbereiding. Bovendien geven hun voorgangers aan dat millennials het hoofd te snel laten hangen wanneer ze een complex probleem tegenkomen. Die zwakke punten moeten zo snel mogelijk worden weggewerkt om de tweede uitdaging aan te pakken waarvoor inkopers vandaag staan, namelijk: risicobeheer.

Samengevat: de nieuwe generatie inkopers voelt zich thuis in de wereld van digitale technologie en is erg vindingrijk, maar ze moet nog bewijzen dat ze projecten op lange termijn kan leiden. In elk geval gaat deze generatie de inkoopfunctie grondig transformeren. We zijn benieuwd hoe alles over tien jaar geëvolueerd zal zijn!

Volg Manutan op