Drie onmisbare tools voor inkopers in tijden van COVID-19

Slim en efficiënt werken

Om COVID-19 het hoofd te bieden en hun onderneming draaiende te houden, kunnen inkopers veel baat hebben bij intelligente aankooptools. Zycus (leider in aankoop- en toeleveringsoplossingen) geeft een overzicht van de huidige risico’s en uitdagingen als gevolg van de gezondheidscrisis en drie essentiële tools om erop te reageren.

De uitdagingen in verband met COVID-19

De afgelopen maanden hebben de ondernemingen zich moeten aanpassen aan een bijzonder onzekere context. Met name de inkoopafdeling krijgt met vier grote moeilijkheden te maken:

  • Onderbrekingen in de toeleveringsketen zijn vandaag het belangrijkste risico in verband met COVID-19. Bijna drie kwart van de ondernemingen ondervindt er hinder van [1].

  • Door de algemene paniek is het aantal last minute ad-hocaankopen exponentieel gestegen.

  • Leveranciersrisico’s beheren (zowel inzake kosten, kwaliteit als leveringen) is in deze context van marktschommelingen een stuk complexer geworden.

  • Ook het beheer van contractuele risico’s met clausules van overmacht en onmogelijkheid van uitvoering is brandend actueel.

Drie tools om deze uitdagingen te overwinnen

  • Een tool voor leveranciersbeheer vergemakkelijkt het beheer van gedetailleerde informatie over de leveranciers en maakt het mogelijk om de leveranciersportefeuille te analyseren per strategisch niveau, categorie, locatie … In combinatie met de parameters van de toeleveringsketen kun je op basis hiervan een lijst van de meest risicovolle leveranciers opstellen en voorrang geven aan de partners die je bedrijf draaiende helpen te houden. Gemoedsrust verzekerd.

  • Een sourcingoplossing maakt een snel beheer van bijvoorbeeld offerteaanvragen mogelijk. Bovendien kun je zo een veerkrachtige toeleveringsketen opbouwen. In de huidige situatie is het ook aangewezen een heel duidelijk beeld te hebben van je voorraadniveaus om te weten welke producten je naar voren moet schuiven.

  • Met software voor contractbeheer, ondersteund door artificiële intelligentie, kun je de contracten automatisch volgen. Zo wordt het heel wat eenvoudiger om de risico’s en kansen in kaart te brengen die verscholen zitten in deze aanzienlijke berg documenten.

Deze situatie dreigt ons ook de komende maanden nog erg op de proef te stellen. Daarom hebben de ondernemingen er alle belang bij om hun flexibiliteit en wendbaarheid op te drijven. Misschien is dit wel het ideale moment om helemaal digitaal te gaan en je onderneming met de nodige tools uit te rusten?

[1] Institute for Supply Management

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Leer om je bedrijfsuitgaven in de hand te houden en je rendement te verhogen.

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 20 november 2020

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikelen