Inkoopafdeling: 3 voorwaarden om de heropleving van de activiteit in de tweede helft van het jaar te versterken

Slim en efficiënt werken

Ondanks Covid-19 en de bijhorende lockdown moesten heel wat bedrijven trachten zo goed mogelijk te blijven functioneren. Voor de inkoopafdeling lijkt die strijd nu bijna gestreden te zijn. De inkoopafdelingen hebben dan ook al het nodige gedaan om de bedrijven draaiende te houden.

Nu wacht er echter een nieuwe strijd. De inkoopafdeling wordt uitgedaagd om het bedrijf klaar te stomen om de verliezen van tijdens de crisis weer goed te maken. Meer nog, nu de kaarten opnieuw geschud zijn, moet ze het bedrijf in een gunstige positie brengen voor de tweede jaarhelft.

De inkoopafdeling moet drie opdrachten uitvoeren:

  • de digitalisering afronden;

  • het innovatieproces van het bedrijf voeden;

  • de supply chain versterken.

Succesvolle digitalisering van de inkoopafdeling

De inkoopafdeling heeft al een hele weg afgelegd om haar processen te digitaliseren.

Door de coronacrisis kan ze nu een tandje hoger schakelen, zodat ze beter geïntegreerd raakt in een globaal ecosysteem waarin alles steeds meer op afstand gebeurt.

Het feit dat telewerk steeds meer de norm wordt, gaat iedereen aan:

  • het inkoopteam zelf;

  • de aanspreekpunten bij de leveranciers en de partners;

  • de aanspreekpunten bij de interne klanten.

De inkoopafdeling moet dan ook bijzonder snel unieke digitale oplossingen bedenken om dat telewerk tot een goed einde te brengen:

  • de uitwisseling en archivering van gegevens en informatie veilig laten verlopen;

  • 100 % digitale validatie- en besluitvormingsprotocollen uitstippelen;

  • de laatste hand leggen aan de digitalisering van de processen voor inkoopaanvragen en de verwerking van de facturen van leveranciers.

Toppunt van innovatie bij de inkoopafdeling

De tweede voorwaarde voor de verwachte heropleving in de tweede jaarhelft heeft te maken met innovatie. De situatie zal dan ook snel veranderen, denk maar aan:

  • nieuwe verwachtingen bij klanten;

  • nieuwe structuren in de waardeketen van de bedrijven;

  • het strategische belang van de traceerbaarheid van de elementen die opgenomen zijn in de waardepropositie van het bedrijf.

Dat klanten nieuwe verwachtingen hebben, blijkt onder meer uit hun vraag naar meer bevoorradingszekerheid.

Door ​​de Covid-19-crisis en het nieuwe machtsevenwicht dat daaruit voortvloeit willen bedrijven meer anticiperen op onrusten binnen de organisatie.

Tot slot gaat het nog om traceerbaarheid. Die uitdaging moet de inkoopafdeling al een tijdje het hoofd bieden vanwege mvo-vereisten en zal nu nog belangrijker worden. De risicobeheerstrategie van de b2b-klanten van het bedrijf zal immers onvermijdelijk opnieuw de aandacht vestigen op de leveringen van rang 2. Dat wil zeggen dat bedrijven niet alleen de elementen die ze in hun waardeketen integreren (leveringen van rang 1), maar ook de elementen die in de waardeketen van hun leveranciers geïntegreerd zijn (leveringen van rang 2) steeds meer willen traceren.

Sterkere supply chain dankzij de inkoopafdeling

Artikels en analyses toonden al meermaals aan hoe afhankelijk bedrijven precies zijn van een sterke supply chain om hun activiteiten verder te zetten.

Nu de crisis over haar hoogtepunt heen is en dringende kwesties aangepakt zijn, moet de inkoopafdeling haar software grotendeels vernieuwen.

Deze periode vereist immers dat de inkoopstrategie herzien wordt, met name op deze drie vlakken:

  • de diversificatie van leveranciers, zodat een bedrijf niet van één leverancier afhangt;

  • minder verfijnde referenties, zodat partners verwisseld kunnen worden indien één van hen tekortschiet;

  • de nabijheid van de meest strategische leveranciers, zowel geografisch als systemisch, om het wederzijdse belang van de relatie te vergroten.

Kortom, de transformatie van bedrijven en markten versnelt. Die veranderingen zijn enerzijds een gevolg van de crisis, en anderzijds ook een drijfveer om er duurzaam mee om te gaan. Uiteraard wordt de inkoopafdeling sterk gestimuleerd om nieuwe antwoorden te bedenken. Bedrijven rekenen er immers op, zodat ze hun activiteiten weer kunnen opstarten.

Welke stappen daarvoor genomen moeten worden, hangt af van de inkoopafdeling, die al lang uitgedaagd wordt door continue transformatie. Meer weten? Lees dan zeker eens Moet de inkoopafdeling haar werking opnieuw uitvinden?

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Leer om je bedrijfsuitgaven in de hand te houden en je rendement te verhogen.

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 11 juni 2020

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikelen