Leveranciersmanagement – Bespaar tot 25% op leveranciers

Slim en efficiënt werken

In 5 stappen, 40% besparen op jouw secundaire inkoop. Stap 1 en 2: breng het aantal leveranciers terug.

Voor veel bedrijven is secundaire inkoop een bijzaak. De focus ligt op de primaire inkoop, zoals grondstoffen, halffabricaten en energie. De directe kosten van deze secundaire inkoop zijn vaak niet zo hoog, maar ongemerkt brengt dit inkoopproces veel verborgen kosten met zich mee. Met goed leveranciersmanagement kan meer bespaard worden dan gedacht. In deze serie blogs beschrijven we de 5 juiste stappen daarvoor.

Heilige huisjes, ze bestaan in elk bedrijf, op elke afdeling. Dus ook bij het bestellen van nieuwe producten. Meestal is de leverancier het heilige huisje: de besteller heeft een fijne relatie opgebouwd met de vertegenwoordiger, weten precies wat ze moeten hebben en weet wat er verwacht mag worden.

Stap 1: breng je leveranciers in kaart

Maar wat als je eens echt goed gaat kijken hoeveel leveranciers dat in totaal zijn? Ga er gerust van uit dat iedere werknemer ongeveer vijf voorkeursleveranciers heeft. Vermenigvuldig dat met het aantal medewerkers dat zelf bestelt, en je komt op een enorm aantal uit. En elke leverancier vraagt aandacht. Aandacht, die zich vertaalt in activiteiten zoals het onderhouden van de artikel- en bestelgegevens in de eigen systemen, de prijs- en leveringsafspraken plus het onderhouden van de relatie.

Stap 2: verkort de lijst met leveranciers

Het terugbrengen van het aantal leveranciers kan een enorme winst opleveren, maar is geen eenvoudige opgave. Als verantwoordelijke voor de secundaire inkoop kan je dit het best voorzichtig aanpakken. Het overstappen naar een grote vaste leverancier, of liever het verlaten van vertrouwde adressen, kan bij individuele werknemers immers wat gevoelig liggen.

Bepaal eerst bij welke leveranciers maar een klein aantal producten wordt besteld. Zijn die producten ook bij de grotere leveranciers te krijgen? En als het niet exact hetzelfde product is, voldoet een ander merk dan misschien ook? Hoe kijken de werknemers daar tegen aan? Als ze zich alleen met een bepaald merk werkschoenen veilig voelen, moet je dat misschien zo laten. Dat de inkoop duurder wordt, weegt niet op tegen de kosten van ontevreden medewerkers. Maar maakt het ook echt uit welk merk stiften er in het magazijn gebruikt worden? Motiveer jouw handelswijze, maak duidelijke keuzes, maar zorg dat er nog wel wat te kiezen is voor de medewerkers.

Als je kiest voor een grote leverancier, laat die dan ook, zeker in het begin, volop investeren in het opbouwen van de relatie met werknemers. Laat de leverancier zelf de werknemers overtuigen, jij bent niet degene die dat zou moeten doen.

Deze hele procedure is geen eenvoudige opgave, maar met goede begeleiding van een leverancier, bijvoorbeeld Manutan, kan je nog eens 25 procent op deze specifieke kosten besparen.

Wil je meer weten of een persoonlijk advies? Vul onderstaand contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wij helpen je graag verder hoe je in 5 stappen maar liefst 40% kan besparen op uw secundaire inkoop.

Bekijk ook de Manutan mogelijkheden aangaande E-procurement oplossingen

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Leer om je bedrijfsuitgaven in de hand te houden en je rendement te verhogen.

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 21 mei 2018

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikelen