Veiligheid op de werkvloer: zo regel je het op kantoor

Veiligheid en hygiëne op de werkvloer

Werken op kantoor associeer je vooral met achter een bureau zitten, op je laptop tikken, telefoneren, vergaderen en af en toe een presentatie geven. Het ergste wat je daar kan overkomen, is je tong verbranden aan te hete koffie. Toch? Toch komt er meer bij veiligheid op kantoor kijken en moet elke werkgever de gepaste maatregelen treffen.

Meer veiligheid op kantoor? Ruim je spullen op!

Veel ongelukken ontstaan doordat medewerkers struikelen, vallen of uitglijden. Voor vrouwen is dit volgens onderzoek van het Europees agentschap voor veiligheid en gezondheid op de arbeidsplaats zelfs het meest voorkomende soort ongeluk op werk. Dus: laat spullen nooit rondslingeren en berg die rugzak of handtas toch maar op in de kast. Maar ook werkgevers moeten hierover nadenken en bijvoorbeeld tapijt dat loszit snel laten repareren of losliggende kabels op de grond laten wegwerken.

Noodprocedures bekendmaken

We hopen allemaal dat het niet gebeurt, maar een goede voorbereiding verhoogt de veiligheid. Medewerkers moeten precies weten wat ze moeten doen in een noodsituatie, zoals bij brand of een ongeval. In dit soort situaties maakt snel reageren een wereld van verschil. Door iedereen goed voor te bereiden, kun je veel tijd winnen. En dat betekent niet alleen cursussen geven en hen op de hoogte brengen van de nodige maatregelen, maar ook die maatregelen periodiek in de praktijk brengen door een evacuatie– of andere oefening.

EHBO-artikelen paraat?

Gaat het toch mis? Dan moet je meteen kunnen handelen met een goedgevulde EHBO-kit of een AED, waarmee je iemand met een hartaanval direct kunt reanimeren. Niet alleen de inhoud ervan is belangrijk (pleisters, drukverband, gaasverband en kompressen mogen bijvoorbeeld niet ontbreken), ook de houdbaarheidsdatum van je EHBO-materiaal verdient de nodige aandacht. Controleer de verzorgingskit daarom elke zes maanden en vervang alle producten die over datum zijn.  Bovendien moet je je EHBO-post duidelijk aanduiden. Hetzelfde geldt voor je nooduitgang, die je met speciale pictogrammen kunt aangeven.

Wil je nog meer weten over veilig werken op kantoor? Onze andere veiligheidsblogs kunnen je vast inspireren, en bij vragen weten onze helpdeskmedewerkers zeker raad.

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Veilig werken in alle omstandigheden? Laat je bijstaan door Manutan

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 27 januari 2019

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikelen