Wat zijn de taken van een bhv’er?

De bedrijfshulpverlener schiet te hulp als er een incident op de werkvloer is. Deze getrainde medewerker heeft volgens de Arbowet dan ook verschillende taken en verantwoordelijkheden. In dit artikel gaan we in op de voornaamste taken van de bhv’er.

Taken bhv'er

 

Bhv’er geen overbodige luxe

Een bedrijfshulpverlener, meestal bhv’er genoemd, is opgeleid om in geval van nood werknemers en klanten in veiligheid te brengen. Vanzelfsprekend dus dat een aparte bhv opleiding nodig is om de benodigde kennis en vaardigheden bij te brengen. Daarnaast blijkt uit onderzoek* van Manutan dat de aanwezigheid van een bhv’er geen overbodige luxe is.

Zo weet 34% van de medewerkers niet waar de EHBO-koffer ligt en is bijna 20% niet op de hoogte van ontruimingsplannen. Cruciale informatie om te weten op het moment dat het misgaat.

Is BHV verplicht?

Ja, elk bedrijf is verplicht om één of meerdere bedrijfshulpverleners in dienst te hebben. Een directeur of eigenaar mag deze functie ook zelf vervullen, met de voorwaarde dat iemand de taken kan overnemen bij afwezigheid. Omdat er verschillende manieren zijn om maatregelen te treffen op het gebied van bedrijfshulpverlening is het aantal bhv’ers niet wettelijk vastgelegd. Dit aantal hangt onder andere af van de grootte van het bedrijf en de risico’s die hierbinnen spelen. Maar iedere organisatie dient dus minimaal één werknemer met een bhv certificaat te hebben.

Verantwoordelijkheden en taken van een bhv’er

De Arbowet bepaalt dat een bhv’er verantwoordelijk is voor de volgende taken:
• Eerste hulp verlenen bij ongevallen zoals het aanleggen van een verband of reanimatie;
• Het bestrijden en/ of beperken van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen;
• Het in noodsituaties alarmeren en evacueren van werknemers en andere personen in het bedrijf.

Hoofd BHV vs. bhv’er

Binnen een bedrijf kan naast de gewone bhv’er ook een hoofd BHV aangewezen worden. Deze functie staat ook wel bekend als coördinator bedrijfshulpverlening (C / HBHV) en houdt zich veel meer bezig met de beleidsmatige kant van de BHV. Het hoofd BHV vertaalt het beleid in concrete maatregelen door onderstaande werkzaamheden uit te voeren:

• Opzetten en beheren van de BHV-organisatie;
• Opleiding en bhv training voor de bedrijfshulpverleners regelen;
• Communiceren met werkgever, werknemers en externe instanties zoals hulpverleningsdiensten.

Eisen BHV

Een goede bedrijfshulpverlening ontstaat niet vanzelf. Hou daarom bij het opzetten (of op peil houden) van de BHV-organisatie rekening met de volgende aandachtspunten:
• Laat bhv’ers periodiek een herhalingscursus volgen;
• Zorg voor regelmatige oefening;
• Spreid bhv’ers over de verschillende locaties of afdelingen om snelle actie te waarborgen;
• Zorg dat ook een bhv’er aanwezig is tijdens bv. de nachtdienst en weekenddienst;
• Kies bij voorkeur een medewerker met een interne functie als bhv’er;
• Verplicht een medewerker niet om bhv’er te worden;
• Beloon bhv’ers om hen te stimuleren in hun werk en maak het aantrekkelijk om een bhv diploma te halen.

Meer weten over de taken van de bhv’er? Vraag het dan na in je organisatie of neem eens een kijkje op de website van Arboportaal.nl.

*) Onderzoek Manutan i.s.m. Noviodata november 2015 onder 1000 respondenten in verschillende leeftijdscategorieën, werkzaam bij kleine, middelgrote en grote bedrijven in Nederland.

Lees ook:




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Auteur

Vraag het de expert