Six sigma lean of digitale transformatie: waarmee bereik je het meest?

Slim en efficiënt werken

Met lean six sigma kunnen bedrijven een groei van 3% per jaar realiseren.[1] Tot een aantal jaren terug was dat ongetwijfeld fantastisch nieuws, maar … inmiddels is het voor veel organisaties geen uitzondering meer om een tienvoud van die groei te willen bereiken. Is digitale transformatie in die context een beter model dan lean six sigma? We zetten de verschillen op een rij.

Wat is lean six sigma?

Zoals de naam al doet vermoeden, combineert lean six sigma lessen uit ‘lean’ en ‘six sigma’:

  • Lean helpt je ontdekken hoe een proces korter en efficiënter kan.
  • Met six sigma probeer je fouten in processen en producten terug te dringen.

Hoe dat werkt in de praktijk? Lean six sigma heeft voor inkopers bijvoorbeeld veel meerwaarde. Ze kunnen het systeem gebruiken om het aantal bestellingen te verminderen. Een product drie keer per maand bestellen, leidt tot onnodig veel handelingen en documenten (zoals orders en facturen), en dus ook tot een grotere kans op fouten. Met lean six sigma onderzoeken inkopers welke bestellingen ze minder vaak kunnen doen zonder in de problemen te komen.

Hoe verschilt lean six sigma van digitale transformatie?

Lean six sigma is nog altijd heel nuttig, toch gaan er stemmen op die zeggen dat je méér bereikt met digitale transformatie:

  • Dankzij lean six sigma verbeter je je bedrijfswerking, maar je verandert er niets fundamenteels aan (je concurrentiepositie verandert dus ook niet ingrijpend).
  • Terwijl je met lean six sigma bestaande processen aanpakt, biedt digitale transformatie de kans om je onderliggende businessmodel te veranderen en dus de bedrijfsvoering compleet om te gooien.

We illustreren het belang van digitale transformatie met een voorbeeld: de Royal Bank of Canada, de grootste bank van Canada, gooide een aantal jaren geleden het aanvraagproces voor consumentenkredieten om. De initiële procedure verliep als volgt: klanten vroegen een consumentenkrediet aan, en dat zette een langdurig proces van checks en dubbelchecks in gang waarbij veel papierwerk kwam kijken. Dankzij digitale transformatie werkt de Royal Bank of Canada nu in de omgekeerde richting. Ze lieten big data los op hun volledige klantenbestand, en namen proactief contact op met klanten die in aanmerking kwamen voor een consumentenkrediet. Zo kortte het team een proces van weken in tot slechts een paar minuten, en ook de werkwijze is totaal veranderd. Er staat nu standaard een voorstel voor klanten klaar, en die kunnen hierop ingaan wanneer ze willen.

Digitale transformatie introduceren?

Elk bedrijf gaat natuurlijk op zijn eigen manier om met digitale transformatie, maar de volgende mogelijkheden zijn populair:

  • Cloud: werken in de cloud maakt bijvoorbeeld ook flexwerken makkelijker, want zo kunnen je medewerkers altijd en overal bij je data en programma’s.
  • Internet of Things, waarbij alledaagse voorwerpen verbonden zijn in een netwerk en zo data uitwisselen. Dit is onder meer handig voor stock management en voorraadbeheer.
  • Artificiële intelligentie (AI), waarbij slimme apparaten een leervermogen hebben, maakt het besluitvormingsproces makkelijker, omdat het de analyse van grote hoeveelheden data mogelijk maakt.
    In het Verenigd Koninkrijk gebruikt 13% van de beslissingsnemers in de inkoop en logistiek nu al AI.[2] Predictive analytics helpt inkoopafdelingen bijvoorbeeld anticiperen op risico’s en inspelen op kansen, zoals op prijsschommelingen en veranderingen in het inkoop- of uitgavegedrag. Met natural language processing kunnen chatbots dan weer klanten helpen.

Een kwart van de Britse inkoopafdelingen heeft nu al processen gedigitaliseerd waarin weinig waardecreatie gebeurt: betalingen (23%), bestellingen (22%) en aankopen (11%).[3] Daarin heeft de UK wel wat voorsprong op haar buurlanden. Tegelijk blijkt uit onderzoek van PwC bij 1.155 leidinggevenden in 26 landen dat Aziatische bedrijven een stuk verder zijn dan hun Westerse concurrenten, omdat zij digital operations vanaf de basis nieuw opzetten.[4]

Wil je een inhaalslag maken? Dan moet je natuurlijk weten of je inspanningen daadwerkelijk iets opleveren. Stel daarom vooraf duidelijke doelen, zoals X-aantal kosten besparen of X-aantal keer sneller je deadlines halen. Denk erom dat je medewerkers mee moeten zijn! Dat is soms best lastig en vaak genoeg worden medewerkers niet eens betrokken. Zo blijkt uit onderzoek van CapGemini dat slechts 36% van de bedrijven mogelijkheden biedt zodat iedereen binnen de organisatie kan meepraten en meedenken over digitale initiatieven.[5]

Wil je meer tips om slim en efficiënt te werken? Lees dan zeker ook onze andere blogs!

[1] Bron: https://www.slideshare.net/Vijay_Bijaj/presentation-brue-six-sigma-consultants

[2] Bron: https://www.manutan.com/blog/en/digital/how-is-the-procurement-profession-reinventing-itself-in-the-digital-age-post-part-1, 26 maart 2019

[3] Bron: https://www.manutan.com/blog/en/digital/how-is-the-procurement-profession-reinventing-itself-in-the-digital-age-post-part-1, 26 maart 2019

[4] Bron: https://www.pwc.nl/nl/marktsectoren/maakindustrie.html

[5] Bron: https://www.capgemini.com/nl-nl/nieuws/organisaties-worstelen-om-vooruitgang-te-boeken-met-digitale-transformatie/

Volg Manutan op