Wat zijn C-Class aankopen?

Slim en efficiënt werken

Bedrijven of organisaties kunnen drie soorten inkopen doen: A, B en C. Ondernemingen doen vooral A-Class aankopen (strategische producten voor het productieproces) en B-Class aankopen (terugkerende en strategische producten die niet voor het productieproces bestemd zijn). Beide vertegenwoordigen immers de hoogste inkoopwaarde. Toch concentreren we ons in dit artikel bewust op C-Class aankopen. De meeste bedrijven geven hier namelijk te veel voor uit! Lees hier wat C-Class aankopen precies zijn en waarom ze het overgrote deel van je verborgen kosten vormen.

Ad-hoc inkopen: de zogeheten ‘long tail’

C-Class aankopen zijn producten, goederen of diensten die geen onderdeel zijn van je bedrijfsstrategie en die je niet regelmatig doet, maar die je onderneming wel nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Denk bijvoorbeeld aan afvalbakken of whiteboards. Dit soort ongeplande aankopen komen regelmatig voor in elke organisatie en afdeling. Concreet vormen C-Class aankopen de zogeheten ‘long tail’: een groot aantal producten die slechts sporadisch besteld worden.

De meeste ondernemingen geven overbodig veel uit aan C-Class aankopen. De reden? De meeste C-Class aankopen worden vaak decentraal gedaan, zonder inkoopcontracten, zonder coördinatie en zonder goed voorraadbeheer.

C-class aankopen: belangrijker dan je denkt!

C-Class aankopen vormen slechts 5 % van het totale inkoopvolume, en ontsnappen daarom vaak aan onze aandacht. Onterecht, want ze vormen de grootste indirecte kosten. Ze zijn namelijk goed voor 60 % van alle bestellingen, voor 75 % van alle leveranciers en voor 85 % van alle producten. Tel maar op: dit soort inkopen kunnen zwaar doorwegen.

Ook al zijn het meestal kleine bedragen, ad-hocaankopen vormen wel degelijk een groot deel van de verborgen kosten die verre van verwaarloosbaar zijn. De meeste bedrijven kunnen tot maar liefst 40 % besparen op C-Class aankopen, zowel in termen van out-of-pocketkosten als interne uren!

Savin’side brengt verborgen kosten in beeld

Manutan ontwikkelde daarom de analysetool Savin’side. Die maakt niet alleen de verborgen kosten zichtbaar, maar wijst ook op potentiële besparingen.

Bovendien helpt Manutan je om die analyse om te zetten in een persoonlijk verbeterplan waarmee je flink kunt besparen. Eventueel kan er zelfs een Savin’side-adviseur bij jou langskomen.

Nooit meer te veel geld uitgeven aan C-Class aankopen? Neem een kijkje op onze website of neem contact met ons op via eproc-support@manutan.nl.

Volg Manutan op