Efficiënt magazijn: WMS-software en gezond verstand

Kantoor- en magazijninrichting

In een efficiënt magazijn kan het een niet zonder het ander

Met 50.000 verschillende producten, vele honderden orders en duizenden pickmomenten per dag kan een efficiëntieslag in het magazijn enorme tijd- en dus kostenbesparing opleveren. Kijk daarom eens goed naar de routing en indeling van je magazijn. Zeven tips van Paul Stokman, logistiek specialist bij Manutan.

  1. Pas ABC toe

De meest gebruikte methode voor het indelen van een magazijn is de ABC-methode. Hierbij worden de producten in drie categorieën verdeeld, van meest verkocht naar minst verkocht. De 20 procent die het meest verkocht wordt, komt vooraan te liggen. In de B-categorie ligt de 30 procent die daarna het meest wordt verkocht en helemaal achterin ligt de bulk, de 50 procent die het minst wordt verkocht.

  1. Analyseer je pickmomenten

Paul Stokman, Logistics Engineering Specialist bij Manutan: “Wij doen die analyse twee keer per jaar en passen waar nodig aan.” Bij zo’n analyse is het belangrijk te kijken naar het aantal pickmomenten, niet naar het totaal aantal bestellingen. “Het gaat erom hoe vaak een orderpicker op een dag langs een picklocatie komt, het maakt niet uit of hij op dat moment vijf of twintig doosjes pennen meeneemt”, zegt Stokman.

  1. Wees flexibel en pas je indeling aan

Zo’n analyse twee keer per jaar is niet genoeg. Daarom past Manutan de indeling ook aan op basis van marketingacties. “Als een bepaald type bureaustoel in de aanbieding is, of als er een speciaal cadeau-artikel is, leggen we die tijdens de aanbiedingsperiode natuurlijk vooraan. Ook passen we de indeling aan het weer aan: bij een hittegolf staan de ventilatoren vooraan en als het koud is het strooizout.” Voor bedrijven met vooral seizoensgebonden producten, geldt dat natuurlijk nog sterker.

  1. Gebruik niet alleen software, maar ook je gezonde verstand

De verschillende WMS (warehouse management system) softwarepakketten bieden veel hulp bij een zo goed mogelijke inrichting van het magazijn. Vaak bestaat de mogelijkheid om het basispakket uit te breiden met verschillende specifieke opties. Maar ook je gezonde verstand telt.

Neem het bijhouden van de uiterste houdbaarheidsdatum van houdbare producten. “Al hebben we, in beperkte mate, producten zoals koffie, soep en snoepgoed, toch hebben we besloten dat onderdeel van de WMS-software niet te gebruiken.” Manutan koos ervoor alle producten met een uiterste houdbaarheidsdatum apart in het magazijn te leggen en dat deel anders in te richten. “We hebben de stellingen zo neergezet dat ze aan de ene kant gevuld worden en aan de andere kant weer geleegd volgens het FIFO-systeem (First in First out). Dan pak je automatisch die producten die als eerste op moeten. En om de week controleert iemand de hele voorraad.”

  1. Kies: eerst de hele order, of zo min mogelijk lopen?

Voor de pickingroutes zijn grofweg twee keuzes te maken: klant- of productgestuurd. “Bij de eerste maak je de hele bestelling per klant af, bij de tweede loop je zo efficiënt mogelijk door het magazijn”, zegt Stokman. “Wij hebben voor de klant gekozen. We maken iedere order eerst helemaal af, voor we aan de volgende beginnen. Dat is met name omdat we zoveel verschillende producten verkopen, die we wél tegelijk af willen leveren.”

Ook tijdsdruk speelt een belangrijke rol in de keuze klant- of productgestuurd. “Ons magazijn gaat om 07.00 uur al open en om 18.00 uur weer dicht. Dat betekent dat we werken terwijl de bestellingen binnenlopen. Dan kun je beter per klant werken in plaats van eerst alle producten te verzamelen.” Een bestelling van 10.00 uur is vaak een uur later al afgerond. Bedrijven die bijvoorbeeld aan het eind van de dag alle bestellingen verzamelen en die vervolgens ’s avonds samenstellen, maken misschien andere keuzes. “Dan kun je je software eerst laten bedenken wat de meest efficiënte routing is.”

  1. Zorg voor een goede samenwerking met je vervoerder

Een goede samenwerking met de vervoerder zorgde voor de volgende efficiëntieslag bij Manutan. “Door de enorme groei van ons productenaanbod heeft Manutan een tweede magazijn in Den Dolder geopend. Dat levert soms wat onhandige situaties op bij het bundelen van orders. Gelukkig hebben we met de vervoerder af kunnen spreken dat hij bij ieder magazijn een trailer plaatst en ’s avonds uit beide trailers de bestellingen voor hetzelfde adres samenvoegt. Dat scheelt ons enorm heen en weer gesjouw van het ene naar het andere gebouw.”

Sowieso staat er altijd een trailer voor de deur bij Manutan, zodat er voortdurend ingeladen kan worden. “Als er een wordt opgehaald, wordt er meteen een teruggezet. Dat scheelt weer een handeling: we kunnen de bestellingen rechtstreeks in de vrachtwagen zetten, waardoor ze niet twee keer opgetild hoeven te worden.”

  1. Observeer op de werkvloer

Een goed ingericht magazijn is nooit af. Het is belangrijk flexibel te blijven en dingen waar nodig zaken aan te passen. Goed luisteren naar de mensen op de werkvloer is daarbij van groot belang. “Er kwam iemand op het idee om de inpakmachine te verplaatsen. Met een beetje passen en meten is er vlakbij de laadplek een plekje over voor de sealmachine. Alleen dat scheelt een werknemers al 45 minuten heen en weer lopen per dag.” Op jaarbasis zijn dat zomaar 23 werkdagen!

Manutan levert een groot assortiment artikelen die helpen om de werkplek en werkomgeving te verbeteren. Kijk eens op www.manutan.nl, ons blog boordevol tips www.manutan.nl/blog of bel de Helpdesk 030-229 61 11 voor een vrijblijvend advies. Zij weten er alles van en helpen je graag verder.

Volg Manutan op