Maatregelen voor de 1,5 metersamenleving: retail opstartplan

Veiligheid en hygiëne op de werkvloer

Een groot aantal retailzaken is vanaf het begin van de Coronacrisis gewoon opengebleven en hebben direct met veel creativiteit de 1,5 meterafstand-regel weten te implementeren in hun winkels. Beperkte winkeltijden of een deurbeleid om een beperkt aantal mensen binnen te laten, zijn een tweetal voorbeelden daarvan. Daarnaast sloten veel winkels vrijwillig hun deuren omdat ze niet de veiligheid van personeel en klanten konden garanderen. Inmiddels openen steeds meer winkels de deuren omdat ze denken dat ze wel voldoende afstand kunnen creëren. De overheid publiceert regelmatig updates en samen met werkgeversorganisaties en brancheverenigingen het Protocol Verantwoord Winkelen opgesteld. Wij loodsen jou als retailer graag door het winkelproces van je klant, en we bekijken voor elke stap welke veiligheidsacties je kunt nemen en welke hulpmiddelen daarvoor bestaan.

social distancing retail

1.    Het aantal klanten spreiden of beperken

Om te zorgen dat je de richtlijn van maximaal één persoon per 10 m² in je winkel niet schendt, moet je het aantal bezoekers zien te spreiden. Daarvoor heb je veel mogelijkheden, zoals eventueel je openingstijden aanpassen. Door die ingreep kun je ook ouderen en mensen werkzaam in vitale beroepen tegemoetkomen.

Daarnaast kun je maatregelen nemen voordat mensen naar je winkel gaan en ter plekke de nodige actie ondernemen.

1.1 Vooraf

Op afspraak werken en/of klanten online laten aanmelden zijn prima manieren om drukte op de winkelvloer tegen te gaan. Als je product het toelaat, kun je ook proberen om zo veel mogelijk op bestelling te werken. Dan hoeven klanten alleen hun pakketje op te pikken en eventueel nog af te rekenen. Zo verloopt het hele winkelproces een stuk sneller. Zorg in dat geval voor een duidelijk gemarkeerd pick-up point waar klanten veilig hun bestelling kunnen ophalen, of onderzoek de mogelijkheden voor thuisbezorging. Lever de producten in dat laatste geval nooit binnen, maar zet ze bij de voordeur, bel aan en wacht op een afstandje. Misschien kun je samenwerken met andere winkels in de buurt en kun je zo de bezorgkosten verlagen.

Of iemand een bestelling komt ophalen of wil winkelen: het beste is om te werken met een tijdsslot, zodat social distancing geen probleem vormt. Stuur sowieso ook een (geautomatiseerde) bevestigingsmail waarin je de richtlijnen uitlegt die in de winkel gelden, zodat klanten weten wat ze mogen verwachten en wat ze moeten doen (bijvoorbeeld dat ze bij binnenkomst hun handen moeten ontsmetten, maximaal een half uur in de winkel mogen blijven of slechts met één persoon per gezin mogen binnenkomen). Vraag hen in diezelfde mail ook nadrukkelijk om niet te komen als ze symptomen vertonen.

1.2 Ter plaatse

Je kunt klanten spontaan laten aansluiten bij de andere wachtenden of je kunt een virtuele receptie installeren – een scherm waarop klanten aangeven waarvoor ze komen en een wachtnummer kunnen trekken. Ontsmettende handgel in de buurt nodigt klanten uit om hun handen te desinfecteren voordat ze het scherm aanraken, wat een eventuele kans op verspreiding zo klein mogelijk maakt. Ook op dit punt kun je de richtlijnen communiceren via een pop-upscherm.

2.    De regels naleven in de rij wachtenden

Een beperkt aantal klanten binnen creëert natuurlijk een wachtrij buiten. Om de binnenkomende en uitgaande klanten van elkaar te scheiden, kun je dranghekken of afzetpalen met een koord plaatsen of een markeringslint spannen. Zo voorkom je alvast dat de twee klantenstromen te dicht bij elkaar komen. Geef bovendien de gewenste afstand en looprichting aan met behulp van vloermarkering en stickers. Een overkapping is niet verplicht, maar geeft je klanten wel dat beetje extra comfort bij slecht weer. Communiceer duidelijk hoeveel mensen er maximaal in de winkel mogen, en stel een verantwoordelijke aan die klanten aangeeft dat ze naar binnen mogen. Zet ontsmettende handgel neer aan het einde van de wachtrij, en hang posters op met de regels (denk aan: afstand houden, handen ontsmetten voor het binnengaan, hoesten of niezen in je elleboog en niet aanraken wat je niet koopt). Het gebruik van een winkelwagen is verplicht in supermarkten, ook als een klant slechts één product nodig heeft. In kleinere supermarkten zonder winkelwagens is het gebruik van een mandje verplicht. Het gebruik van een beperkt aantal winkelwagens of mandjes helpt het aantal klanten te reguleren en om voldoende afstand te houden.

3.    Oplossingen in de winkel

De kans is groot dat je ook in de winkel veel aanpassingen moet doen om de verspreiding van het virus tegen te gaan en de gezondheid van je klanten en winkelpersoneel te beschermen. Om te zorgen dat iedereen zich aan de voorschriften houdt, kun je een verantwoordelijke aanstellen die hier specifiek op let. Een geel hesje maakt meteen duidelijk dat klanten ook bij deze persoon terechtkunnen met vragen. Posters met de regels hang je beter niet alleen buiten op, maar ook binnen in de winkel. Samples, proeverijen, monsters en probeerartikelen moeten jammer genoeg verdwijnen uit je winkel. Ze maken de winkelbeleving in normale tijden leuker, maar vormen nu een gevaar voor besmetting.

Als het kan, pas je de breedte van je gangpaden aan. Ook eenrichtingsverkeer introduceren in de gangen helpt om social distancing toe te passen. Geef de richting aan met vloermarkeringen. Op trappen en gangen waar klanten onvoldoende afstand kunnen houden bij het kruisen, geef je voorrangsregels of (ook) eenrichtingsverkeer aan. Voorkom het gebruik van liften en als dat niet kan, zorg dan in ieder geval dat men in de lift 1,5 meter afstand van elkaar kan nemen – dat kan betekenen dat mensen één voor één de lift moeten nemen. Communiceer hier duidelijk over met posters bij de liften.

Het is natuurlijk ideaal om schappen zo veel mogelijk buiten de openingsuren te vullen. Dat kan niet altijd. Dan kun je de rij afsluiten als er een schap moet worden bijgevuld of op orde worden gebracht. Als je een kleine winkel hebt, dan kun je klanten vragen om zelf niets te pakken of aan te raken.

Bij de kassa zorg je opnieuw voor stickers of lijnen die de gewenste afstand aangeven én voor een handgeldispenser. Heb je meerdere kassa’s en staan die dicht bij elkaar, waardoor de rijen wachtenden dichter bij elkaar komen dan anderhalve meter? Dan sluit je om en om een kassa. Een plexiglazenwand voor de balie of kassa is ook een must. Bovendien heeft die idealiter een antibacteriële toplaag. Laat klanten zelf hun klantenkaart scannen en communiceer via posters over de voorkeur voor pinnen en contactloos betalen. Moet er toch geld van hand tot hand gaan? Zet dan bakjes op de toonbank voor het wisselgeld, zodat klant en winkelbediende geen handcontact maken. Werk je met bestellingen? Dan laat je de pakjes idealiter afhalen via een pakketautomaat, zodat afhaalklanten niet in de winkel hoeven te komen en niet met het winkelpersoneel in contact komen.

Het is bovendien belangrijk om een ontsmettingsroutine te hanteren voor vaak aangeraakte oppervlakken. Stel iemand aan om winkelmandjes en winkelkarretjes te ontsmetten voor elk gebruik. Je kunt klanten dit ook zelf laten doen, maar besef dat hierdoor jammer genoeg wel wat sprays gestolen worden. Ook touchscreens en betaalterminals desinfecteer je na elk gebruik. Andere oppervlakken, bijvoorbeeld de handvaten van diepvriezers, de deurklinken van pashokjes en leuningen aan trapjes ontsmet je elke twee uur.

Zet tot slot gesloten prullenbakken in de winkel voor papieren zakdoeken, en voor de handschoenen en mondmaskers die klanten bij het buitenkomen uittrekken en afdoen. Zo voorkom je dat afval rondslingert op straat of op de parkeerplaats. Kies uiteraard voor een afvalemmer die touchless opent of voor een pedaalemmer.

4.    Bescherming voor het winkelpersoneel

Het is logisch dat je handschoenen, handgel en maskers inkoopt voor je personeel, en dat je volop inzet op communicatie. Je team moet weten wat de veiligheidsmaatregelen zijn en begrijpen waarom die maatregelen belangrijk zijn. Lanceer bijvoorbeeld een campagne met onder meer instructies over hoe je een mondmasker correct draagt en over het feit dat je je masker niet met de handen mag aanraken. Natuurlijk wil je niet alleen de gezondheid van je personeel beschermen, maar ook die van je klanten. Vraag daarom aan je team om elke ochtend hun temperatuur op te meten, zodat jullie geen enkel risico nemen.

4.1 Veilige toiletten

Plaats gesloten vuilnisbakken bij de toiletten (wederom bij voorkeur met pedalen of touchless) en zorg voor voldoende zeep in zeepdispensers en papieren handdoeken, zodat je werknemers na elk toiletbezoek hun handen kunnen wassen. Breng het nut van handhygiëne nog eens extra onder de aandacht met een specifieke bewustmakingscampagne. Leg vast hoeveel werknemers er tegelijk aanwezig mogen zijn in de toiletruimte, zodat het niet te druk wordt en zodat ze 1,5 meter op afstand kunnen blijven. Zorg ook dat er regelmatig grondig schoongemaakt wordt. Periodiek ventileren is ook een must.

4.2 Kantine, koffie-corner of rookruimte

Ook in de kantine, koffiekamer en rookruimte is het zaak om duidelijk te communiceren over het nut van handenwassen voor en na elke pauze, op het einde van een shift en voordat je eten aanraakt. Zet de stoelen anderhalve meter uit elkaar en markeer de plaatsen op de vloer. Laat je personeel in shiften lunchen en pauze nemen om drukte te voorkomen, en duid een maximumaantal deelnemers per shift aan, zodat er zeker geen verwarring ontstaat. Moedig tot slot het gebruik van wegwerpbekers aan in de plaats van glazen. Door te kiezen voor kartonnen bekers, hoeft die maatregel niet haaks te staan op je duurzaamheidsinspanningen.

Leer tot slot een ontsmettingsroutine aan voor vaak aangeraakte oppervlakken en reinig bijvoorbeeld het tafelblad en de stoelleuning na elk gebruik. Andere oppervlakken, zoals het handvat van de koelkast of de knoppen van de waterkoeler, reinig je regelmatig.

4.3 Kleedruimte

Draagt je winkelpersoneel een uniform, of heb je om een andere reden een kleedruimte op de werkplek? Regel ook daar voor voldoende veiligheidsmaatregelen en maak shiften voor het omkleden, anders kan je team onmogelijk een veilige afstand houden. Zorg dat personeel handen kunnen wassen of installeer voldoende handgeldispensers. Regelmatig ventileren en reinigen van de kleedkamers zijn ook belangrijk; in elk geval tussen de shiften en op het einde of bij het begin van elke werkdag.

4.4 Symptomen

Hopelijk krijg je er niet mee te maken, maar het kan natuurlijk altijd gebeuren dat een werknemer plots symptomen vertoont. Zorg dus dat je een plan van aanpak hebt, zodat elk lid van het team weet wat ze moeten doen om de zieke thuis te krijgen en ervoor te zorgen dat zo weinig mogelijk personeel of klanten in contact komen met de besmette persoon. Reserveer ook een ruimte om de zieke in quarantaine te plaatsen tot zij of hij naar huis kan.

5.    Afspraken met leveranciers

Laat leveranciers zich, zodra ze je parkeerplaats oprijden, aanmelden bij de verantwoordelijke. Zorg ervoor dat die persoon duidelijk herkenbaar is door hem of haar bijvoorbeeld een geel hesje of andere kleding met hoge zichtbaarheid te laten dragen. Leveranciers vermijden fysiek contact met andere personen zo veel mogelijk. Dus de leverancier laadt en lost in z’n eentje, of iemand van jouw team doet het alleen, maar samenwerken is geen optie.

Vragen hoe onze producten jou kunnen helpen bij het veilig opstarten van je zaak? Neem gerust contact op met de medewerkers van onze helpdesk!

Volg Manutan op