Je bent al enige tijd niet actief op de webshop. Jouw sessie zal zometeen verlopen. Klik op OK om jouw sessie met 120 minuten te verlengen.
Coronamaatregelen
Belangrijkste regelgeving & richtlijnen voor de horeca
Op 1 juni opent de horeca weer haar deuren. Uiteraard volgens de 1,5 meter regel. De Koninklijke Horeca Nederland heeft echter na een intensieve lobby weten te bedingen dat er 2 mensen aan een tafel mogen binnen 1,5 meter die niet tot hetzelfde gezin behoren. Bovendien mogen mensen uit hetzelfde huishouden aan 1 tafel zitten. Grotere groepen zijn ook welkom, maar die moeten wel de 1,5 meter in acht nemen.
Hieronder bespreken we de doorvertaalde richtlijnen van het RIVM en geven we tips en adviezen voor zo veilig mogelijk ondernemen in de horeca.
Algemene richtlijnen verantwoord ondernemen in de horeca
- Het spreekt voor zich dat de horecaondernemers, medewerkers, gasten en leveranciers zich houden aan de richtlijnen van de overheid en RIVM.
- Ondernemers moeten ervoor zorgen dat iedereen aanwezig in de onderneming, zich houdt aan deze richtlijnen en mag een ieder hierop aanspreken als dit niet het geval is.
- De onderneming moet dusdanig ingericht worden dat er niet teveel mensen tegelijkertijd aanwezig zijn en dat de 1,5 meter indien van toepassing zoveel mogelijk nageleefd kan worden.
- De horecaonderneming moet alle afspraken en regels zichtbaar communiceren, zowel buiten op de terrassen als binnen en ook zoveel mogelijk op je website of social media, zodat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt.
Hygiëne in de horeca
Hygiëne in de horeca was natuurlijk altijd al een van de belangrijkste peilers. Nu is het naleven ervan nog belangrijker. Geef je medewerkers, gasten en leveranciers de mogelijkheid om hun handen regelmatig te wassen.
De werkplekken in de keuken moeten ook gemarkeerd worden met lijnen zodat medewerkers niet binnen de 1,5 meter van elkaar komen. Medewerkers moeten iedere 30 minuten hun handen wassen volgens de voorschriften van het RIVM. De werkoppervlakken moeten ieder uur gereinigd te worden.
Denk na over je drankenkaart en/of menu. Een fysieke kaart is niet aan te raden. Werk met (krijt)borden of druk je menu op papieren placemats. En wat dacht je van een QR-code die klanten naar het menu op je website leidt?
Looproute in restaurant, café, zalen en hotel
Ook binnen in je horecaonderneming is het nuttig om vloerstickers en andere signalisatie aan te brengen om je klanten op de hoogte te brengen van wandelrichtingen. Denk bijvoorbeeld aan de route naar de toiletten. Ook hier moeten klanten telkens anderhalve meter afstand kunnen bewaren. Als het mogelijk is, gebruik dan bij het verlaten van de gelegenheid een andere deur dan bij binnenkomst van je gasten, personeel en leveranciers.
Werk zoveel mogelijk met papieren servetten en placemats, die je na gebruik weggooit. Dek de tafel alleen voor het aantal mensen dat ook daadwerkelijk zal plaatsnemen, dat verkleint de afvalberg. Bij het afruimen komt al het materiaal van op de tafel immers bij het vuilnis terecht – ook ongebruikte spullen. Plaats geen boterpotjes of peper en zout op tafel. Werk eventueel met individueel verpakte porties zout, peper en boter. Bied desinfecterende doekjes aan op de tafels.
Ten slotte: voor er nieuwe klanten plaats kunnen nemen, moet je de tafels en stoelen van de vorige gasten ontsmetten. Ook de plaatsen waar niemand zat!
Bekijk ons assortiment
Gasten op het terras? Zo pak je het veilig aan
Maak één duidelijke ingang. Als je zaak en terras niet te vrij toegankelijk zijn, hou je de toestroom van mensen beter onder controle. Bovendien is het zo gemakkelijker om mensen te plaatsen en te verhinderen dat ze zelf een plaatsje uitkiezen. Zorg ervoor dat wandelaars en andere voorbijgangers niet zomaar over je terras kunnen lopen. Bied ook bij het betreden van je terras ontsmettende handgel aan. Werk je met een bestekkast op je terras? Zorg er dan voor dat het een afgesloten exemplaar is. Wijs een personeelslid aan dat als enige toegang heeft tot de kast.
Bedenk daarnaast manieren om zitplekken van elkaar te scheiden. Dat kan met bloembakjes, tussenschotten in plexiglas of een scheidingsscherm. Schuif tafels zo ver mogelijk uit elkaar. Maak ook op je terras de tafels grondig schoon na elk gebruik. Het zal bij je gasten vertrouwen creëren dat je de voorzorgsmaatregelen tegen het coronavirus serieus neemt.
Sanitaire voorzieningen
Neem je sanitaire voorzieningen onder de loep. Laat deuren die open kunnen blijven zoveel mogelijk open. Installeer wastafels met touchless kranen, touchless dispensers voor zeep en papieren wegwerphanddoeken en voorzie ook hier ontsmettende handgel. Zorg ervoor dat je de toiletten regelmatig reinigt, ontsmet en ventileert. Plaats pedaalemmers of vuilnisbakken met een sensor. Elektrische handendrogers of stoffen handdoeken zijn echt not done. Denk ook in de toiletten aan de anderhalve meter afstand. Dek indien nodig een urinoir af, of plaats hoge en brede tussenschotten. Hang de instructies voor een goede handhygiëne zichtbaar op aan je sanitaire voorzieningen – ook bij de toiletten voor het personeel!
Contactloos betalen
Vraag klanten om contactloos te pinnen. Ontsmet je betaalterminal na gebruik of voorzie wegwerpmateriaal waarmee klanten hun code kunnen ingeven, zoals wattenstaafjes. Je kunt er ook voor kiezen om betalingen met cash te weigeren. Voorzie dan wel voldoende alternatieven. Laat slechts één persoon de kassa bedienen. Je zaak zal door de beperkingen in bezoekers vermoedelijk wat minder omzet draaien. Probeer daarom initiatief te nemen op het vlak van afhalen of bezorgen. Een apérobox, een lekkere maaltijd die zich gemakkelijk laat transporteren, een cocktailpakket? Met een beetje creativiteit kom je al een heel eind!
Bekijk ons assortiment
Hotel
Laat ook in je hotel zoveel mogelijk deuren open. Ontsmet klinken, leuningen, liftknopjes en lichtschakelaars. Breng ook hier markeringen op de vloer aan om de nodige afstand te verduidelijken. Laat maar één persoon tegelijk toe in kleine liften, tenzij de gasten allemaal onder hetzelfde dak wonen. Zorg ervoor dat de receptionisten de kamersleutels van de gasten ontsmetten telkens als ze worden teruggebracht. Ook wanneer je sleutels tijdelijk in bewaring krijgt, moet je ze ontsmetten. Zorg dat je gasten en de receptionisten steeds anderhalve meter afstand kunnen houden.
Schoonmaak kamers
Probeer te werken met vaste kamernummers per schoonmaakmedewerker. Zo vermijd je kruisbestuiving onder je medewerkers. Organiseer de briefings voor je personeel niet in kleine ruimtes. Het liefst kom je samen in de openlucht. Laat niet meer dan één persoon tegelijkertijd toe in de linnenkamer. Was lakens, handdoeken en poetslinnen op meer dan 60°C om alle bacteriën, microben en virussen te doden.
Kamers
Leg in de badkamers van de gasten individueel verpakte zeepjes in plaats van een grote knijpfles in de douche. Zorg ervoor dat de handvaten van de douche, de kranen en de wc’s dagelijks ontsmet worden. Ten slotte: sluit minibars af als je niet kunt garanderen dat de bar en de inhoud ervan dagelijks ontsmet worden.
Bekijk ons assortiment
Tot slot
Wees inventief! Natuurlijk vragen de maatregelen extra inspanningen, maar hoe veiliger je klanten zich voelen, hoe beter je zaak zal draaien. Probeer daarom op een originele manier met deze nieuwe manier van gastvrij-zijn om te gaan.
Vragen? Neem contact op met Manutan
Heb je na bovenstaande informatie nog vragen? Of heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste producten die je helpen bij het doorvoeren van deze maatregelen? Heb je advies nodig voor de (her)inrichting van je horecaonderneming? Neem dan contact op met onze specialisten, zij helpen je graag verder.
Neem contact op
Onze productspecialisten helpen je graag
Heb je hulp nodig bij het kiezen? Of heb je iets nodig wat niet standaard in ons assortiment zit? Of wil je advies over de (her)inrichting van je horecaonderneming? Onze adviseurs staan voor je klaar!